کد خبر: 251137
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
علیرضا کافی

علیرضا کافی در سرمقاله روز " چهارشنبه ۱۸ مهر۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «واردات و تاثیرات غیرقابل لمس آن » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

هفته‌ای نیست که سرخط رسانه‌های خودرویی کشور به واردات یک مدل جدید از برندهای مختلف خودروسازان دنیا اختصاص نیابد؛ یک روز فولکس‌واگن با خودرو برقی پا به بازار می‌گذارد و روز دیگر نیسان با آریا سر از ایران درمی‌آورد.

حتی بی‌وای‌دی که زمانی بازار آمریکا را به ایران ترجیح داد هم قرار است در لیست وارداتی‌ها قرار گیرد. اما آنچه جدای از خبرها و هیاهوی رسانه‌ها برای مردم قابل‌لمس است، عدم تاثیر ورود خودروهای خارجی بر بازار خودرو کشور است.

خودروهای خارجی با مدل‌های پایین همچنان با قیمت‌های عجیب و غریب معامله می‌شوند و همین تعداد محدود خودرو صفرکیلومتر هم که به کشور وارد شده‌اند در بازار آزاد قیمت‌هایی چندبرابری به خود می‌بینند.

گویی اخبار واردات خودرو، تخصیص 7میلیارد دلار به واردات و ...همگی در حد خبر درمانی کارکرد دارند و قرار نیست بازار به روزهای آرام برگردد چراکه همین شرکت‌های واردکننده خودرو، محصولات خود را با اقساط بدون سود و باتبلیغات بسیار به مصرف کنندگان می‌فروختند.

در این شرایط هر خودرو جدیدی که خبر ورودش به ایران منتشر می‌شود قوت قلبی است برای دلال‌ها تا به درآمدهای نجومی خود امیدوارتر باشند.

تحلیل شرایط فعلی بازار حکایت از آن دارد که عزم خاصی برای ساماندهی به بازار از طریق واردات وجود ندارد و شرکت‌های واردکننده با وزارت صمت و نهادهای تصمیم‌گیر و سیاستگزار همفکری و هم‌اندیشی برای ساماندهی بازار ندارند.

هنوز مشخص نیست آیا شرکتی اقدام به واردات خودرویی پرتقاضا، باکیفیت و البته اقتصادی با تیراژ بالا کرده است یا خیر. تاکنون هرچه درباره واردات شنیده‌ایم حکایت از ورود خودرو با تیراژ محدود دارد و همان شرکت‌ها که گویی توان تامین و خرید یک مدل خودرو به تعداد بالا را هم ندارند، ترجیح می‌دهند هر روز از یک مدل جدید رونمایی کنند که از قضا قرار است از هر دستگاه آن به تعداد محدود وارد کشور شود.

همین موضوع باعث می‌شود تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها با چالش مواجه شود و آینده روشنی را برای خریدارانشان نتوان تصور کرد. آن‌هم در شرایطی که تولیدکنندگان و مونتاژکاران نیز برنامه مدونی برای واردات و تامین قطعات مصرفی و یدکی محصولاتشان ندارند و مالکان خودروهای چینی با مشکل تامین قطعه و خواب خودروهای خود برای مدت زمان طولانی در تعمیرگاه‌ها مواجه هستند، ورود خودروهای جدید وارداتی به ویژه از بازار چین و البته بدون پشتوانه تامین قطعات خود می‌تواند خرید این محصولات را برای مردم با تردید همراه کند.

به ویژه اینکه اغلب این خودروها از بازار چین وارد کشور می‌شوند و با محصولاتی که خودروسازان بزرگ دنیا برای بازار منطقه خلیج‌فارس تولید کرده‌اند، متفاوت هستند. موضوعی که باعث می‌شود حتی شرکت‌های واردکننده قطعات هم نتوانند قطعات موردنیاز را از بازارهای منطقه تامین و به کشور وارد کنند.

به هرحال جا دارد مسئولان و تصمیم‌گیران در صنعت خودرو، درخصوص روند واردات خودرو به کشور بازنگری کنند و آن را به سمتی سوق دهند که خودروهایی با تیراژ مشخص و البته به شرط تامین قطعات به کشور وارد شوند تا شاید هم بازار به سروسامانی برسد و هم در آینده استفاده از این خودروها بامعضل تامین قطعات گره نخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =